”Moni asiakas kertoi, että isoissa autoliikkeissä saattoi joutua kiertämään puoli tuntia yksin ihmettelemässä. Se oli ensimmäinen asia, jonka halusimme muuttaa.”

(Henri Mäkelä, toimitusjohtaja)

Vaihtoautot Tampereelta ympäri Suomea – asiakkaan ehdoilla

Vuonna 2018 Tampereen Teivoon nousseen autoliike Autolähteen tarina on kertomus nuorten miesten palavasta kiinnostuksesta autoihin ja aidosta halusta toimia automyynnissä niin, että auton ostaja on aina tyytyväinen.

Asiakkaiden palvelusta antamat Facebook-tähdet kertovat yhden faktan onnistumisesta. Toinen merkki konseptin toimivuudesta on automyynnin kasvu.

Vuoden nuori yrittäjä, oma halli ja automyynnin kasvu

Kaikki alkoi jo vuonna 2010, kun lukio-opinnot valmiiksi saanut Henri Mäkelä päätti 19-vuotiaana aloittaa käytettyjen autojen myynnin Tampereen Pispalassa.

Tuolloin autoliikkeen nimi oli MM Carcenter, ja myytävät vaihtoautot haettiin vuoden 2011 loppupuolelle saakka Baltiasta.  Sikäläisten autojen kunto ja historia herättivät kuitenkin kysymyksiä, jotka vaivasivat miestä.

Uuden tuontimaan pohdinnassa puntarissa olivat autojen historia, kunto ja hinta. Ruotsalaiset vaihtoautot olivat ostohinnaltaan kalliimpia kuin baltialaiset, mutta niistä oli saatavissa tarkka historiatieto, ja niiden kunto oli pääosin erittäin hyvä.

Ruotsin etuna oli myös se, että markkinoilla oli  jo tuolloin tarjolla laaja vähän käytettyjen, hyvin varusteltujen vaihtoautojen valikoima.

Autojen kunto ja historiatietojen varmuus ratkaisivat valinnan Ruotsin eduksi, vaikka tämä tuontimaa oli ”uusi”  – muut alan toimijat eivät tuolloin juuri tuoneet vaihtoautoja Ruotsista.

Yli 700 myytyä autoa vuodessa

Vuonna 2014 Henri Mäkelä muutti autokaupan sijainnin Ylöjärvelle, ja vuonna 2017 hänet valittiin vuoden nuoreksi yrittäjäksi Ylöjärvellä. Samana vuonna autoja myytiin jo noin 500 kappaletta.

Vuonna 2017 oli myös suuren muutoksen aika. Henri Mäkelä ja myyntipäällikkö Janne Kulmala päättivät, että on aika toteuttaa pitkään puntaroitu kehitysaskel ja rakennuttaa uudet, nykyaikaiset tilat.

Myyntipäällikkö Janne Kulmala (vas.) ja toimitusjohtaja Henri Mäkelä, molemmat 29 vuotta, ovat nostaneet Autolähteen yhdeksi Pirkanmaan suurimmista vaihtoautotaloista.

MM Carcenterin nimi vaihtui Autolähteeksi. Vuonna 2018 myytiin 550 autoa, vuonna 2019 jo 650 autoa, ja vuonna 2021 ylitettiin selvästi 700 myydyn auton raja.

Sähköautot valtaavat markkinoita

Tänäkin päivänä Autolähde tuo Ruotsista runsaat 200 autoa vuodessa. Pienempi määrä tuodaan muista maista, ja loput ovat suomalaisia vaihtoautoja.

Suuri muutos on sähköautojen myyntimäärien nopea kasvu.

Esimerkiksi Teslojen myynti oli vuonna 2020 yli 50 kappaletta.  Vuonna 2021 valikoimiimme liittyi uusi täyssähköautomerkki, Maxus ja vuonna 2022 niin ikään täyssähköinen BYD. Autolähde jatkaa vahvasti kehityksen kärjessä.

Suurin osa autoistamme myydään tänä päivänä Tampereen ulkopuolelle. Autolähde toimittaa auton asiakkaalleen kotiin saakka, kaikkialle Suomen alueella.

Nuoren miesten asiakaspalvelun periaatteet

Henri Mäkelä ja Janne Kulmala ovat 29-vuotiaina nuoria, mutta 10 vuoden kokemuksensa ansiosta erittäin päteviä automyynnin ammattilaisia. Autolähteen myyntitiimiä voi kutsua hyvällä syyllä perheeksi, sillä tärkeä myyntijoukkueen jäsen on Jannen isä, Jari Kulmala.

Myös Jarilla on yli 30 vuoden kokemus ajoneuvojen myynnistä yrittäjävastuun kera.

Seuraavassa ovat koko tiimin sisäistämät, yhdessä päätetyt periaatteet, joihin Autolähteen asiakaspalvelu perustuu.

1. Asiakas saa palvelua nopeasti

”Kukaan ei joudu ihmettelemään liikkeessämme viittä minuuttia pidempään yksin, mistähän saisi apua. Kysymme, voimmeko olla avuksi. Jos asiakas haluaa katsella autoja rauhassa, se totta kai suodaan. Mutta periaate on, että olemme valmiita palvelemaan heti kun asiakas tarvitsee meitä.”

2. Koeajolle pääsee aina

”Autoja on liikkeessä paljon, ja osa on aivan toisella puolella liikettä kuin ulko-ovi. Se ei ole koskaan koeajon este. Jos asiakas haluaa koeajaa auton, siirrämme vaikka 10 autoa tieltä pois, jotta asiakas pääsee saman tien koeajamaan häntä kiinnostavan auton.”

3. Ostaja saa auton erittäin nopeasti

”Asiakkaamme saa auton rahoitettuna, rekisteröitynä ja vakuutettuna parhaimmillaan 10 minuutin kuluttua kaupanteosta. Tuomme asiakkaillemme autoja myös tilauksesta Ruotsista, jolloin autamme asiakasta halutun auton löytämisestä alkaen. Kun asiakas on valinnut auton, hän saa sen Ruotsista haettuna, Suomessa rekisteröitynä käyttöönsä 2 – 5 päivässä. Nopeimmillaan ruotsalainen vaihtoauto on ollut asiakkaamme käytössä vuorokaudessa tilauksesta.”

4. Kaikki asiakkaat ovat yhdenvertaisia

”Meille ei ole merkitystä, onko asiakas ostamassa arvokasta tai edullista autoa, onko hän nuori tai vanha, mies tai nainen tai mitä hän kysyy tai tietää autoista. Jokainen asiakas on meille yhtä arvokas. Meidän tehtävämme on onnistua asiakaspalvelussa.”

5. Vähintään myyjän virhevastuuta noudatetaan – oma huolto auttaa

”Käytettyjen vaihtoautojen myyntiä säätelee kuluttajansuojalain määrittelemä myyjän virhevastuu. Koemme sen minimivastuuksemme myymissämme autoissa. Myyntimme lähtee siitä, että me emme myy yhtään autoa, jossa on käyttöä haittaava vika. Jos huomaamme, että autossa on merkittävä vika, se ei ole meillä myynnissä. Pääasia on aina, että auton moottori ja tekniikka ovat kunnossa.

Lisäksi haluamme aina, että auton eri ominaisuuksien lisäksi myös esimerkiksi mahdolliset kulumat tulevat myyntihetkellä selvästi ostajan tietoon. Suuri osa autoistamme on vähän ajettuja, mutta esimerkkinä tällaisesta tapauksesta tulee mieleen yksi 250 000 kilometriä ajettu auto, jonka parkkitutka ei toiminut.

Harkinnan jälkeen otimme sen myyntiin, ja kävimme asian huolellisesti läpi ostajan kanssa. Ostaja ei tarvinnut parkkitutkaa, ja oli muuten tyytyväinen autoon, joten se voitiin myydä.

Käytännössä virhevastuu tarkoittaa sitä, että ne mahdolliset autoon tulevat ongelmat, jotka eivät ole normaalia kulumaa auton ikään ja ajomäärään nähden, kuuluvat myyjän vastuulle siltä osin, kun autolla on käyttöikää jäljellä. Jos esimerkiksi auton moottorille on arvioitu 400 000 kilometrin käyttöikä, mutta se hajoaa 200 000 kilometrin kohdalla, myyjän virhevastuu on 50 % korjauskustannuksista.

Ajallisesti virhevastuussa ei ole määritelty tarkkaa rajaa. 10 vuoden takuuta käytettyyn autoon ei tietenkään saa, mutta yleisesti on tulkittu, että kuuden kuukauden aikaikkunan sisällä voidaan olettaa, että vika on ollut autossa myyntihetkellä. Puolen vuoden jälkeen tulevien vikojen ei oleteta yleensä olleen olemassa myyntihetkellä.

Ostaja voi ottaa kauttamme myös erillisen lisäturvan. Sen saa lähes kaikkiin autoihin, jotka ovat alle 10 vuotta vanhoja ja joilla on ajettu alle 250 000 km. Lisäturva on voimassa 12 kuukautta tai 20 000 kilometriä riippuen siitä, kumpi saavutetaan ensin. Osalle autoista on saatavissa 24 kuukauden ja 40 000 kilometrin pituinen Finntakuun lisäturva.”

Myös autokorjaamo

Autolähteen tiloissa toimii toimii myös oma autokorjaamo, Huoltolähde. Asiakasta autetaan huollonkin puolella mahdollisimman nopeasti.

Tiimiämme yhdistää myös urheilu, ja uusimpana lajina harrastamme padelia. Syksystä alkaen pelipaikkamme on El Padel Tampereen, Ylöjärven ja Kolmenkulman rajoilla. Olemme mukana El Padelin toiminnassa.