🩷 Nyt 0,79 % + kulut! Lähes kaikki vaihtoautot! 🩷

Näin teet reklamaation
Harmi, jos sinulle on tullut vastaan negatiivinen yllätys ostamassasi autossa! Siinä tapauksessa paras toimintatapa on lähettää meille reklamaatio tämän sivun ohjeilla ja ohessa olevalla lomakkeella. Kaikki reklamaatiot käsitellään meillä kirjallisesti epäselvien tilanteiden välttämiseksi.
Vastaamme yhteydenottoosi mahdollisimman nopeasti. Huomaa, että jos autollesi on myönnetty lisäturva, ota ensin yhteyttä lisäturvan myöntäjään.
Ohjeet reklamaation tekemiseen
1. Ensimmäiset toimet
- Täytä ja lähetä oheinen reklamaatiolomake. Mitä tarkemmin kuvaat reklamaation aiheen, sitä tarkemmin ja nopeammin saamme asian käsiteltyä.
- Odota. Otamme yhteyttä sinuun mahdollisimman pian.
- Ohjaamme sinut korjaamoon. Asian ratkaisemiseksi tarvitaan ensin vikadiagnoosi ja kustannusarvio. Niiden jälkeen voimme tehdä ratkaisuja korjauksista.
2. Korjaus ja kustannukset
- Vastaamme siitä, että ostamasi auto on siinä kunnossa kuin sen ajomäärä, ikä ja muut Autolähteen antamat tiedot huomioiden on syytä olettaa.
- Autolähde osallistuu korjauksen kustannuksiin kilpailu- ja kuluttajaviraston suosituksen ja auton elinkaarimallin mukaisesti, mikäli autossa todetaan myyjäliikkeen vastuulle kuuluva virhe, josta sinulle ei ole kerrottu kaupantekohetkellä.
- Yksityishenkilön ostamasta autosta vastaamme kuluttajansuojalain mukaisesti.
3. Sinua koskevat vastuut
- Auton käyttö ja huollattaminen valmistajan ohjeiden mukaan
- Havaitun virheen ilmoittaminen viipymättä Autolähteelle
- Vian ilmetessä auton toimittaminen Autolähteen osoittamaan korjaamoon
Reklamaatiot käsitellään aina kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeistuksen mukaisesti.
Lisätiedot
Autolähteen virhevastuu on auton osan oletetusta käyttöajasta jäljellä oleva osuus. Autossa on tavanomaisessa käytössä kuluvia osia. Autolähteen vastuulle eivät kuulu luonnollinen kuluminen ja sen aiheuttamat viat. Tällaisten osien uusimisesta ja vaihtamisesta vastaa aina auton omistaja tai käyttäjä.
Kuluvia osia ovat esimerkiksi jarrulevyt ja -palat, akku, kytkin, hiukkassuodatin, alustan nivelet, pyörän laakerit ja iskunvaimentimet.
Autolähde ei ole vastuussa virheestä, mikäli viasta on kerrottu ennen kaupantekoa, vian syynä on tapaturma tai auton vääränlainen käsittely tai huollon laiminlyönti, vika johtuu normaalista kulumisesta tai mahdollisista lisävaurioista, jotka olisivat olleet estettävissä virheen ilmaannuttua.
Hyvityksen määrää arvioitaessa voidaan huomioida auton iän, ajomäärän ja hinnan lisäksi vian laatu, korjausmahdollisuudet ja -kustannukset. Lisäksi voidaan ottaa huomioon korjauksen tarkoituksenmukaisuus kyseisen auton kohdalla. Myös takuu tai muut lisäturvat vaikuttavat korvauksiin.
Jokainen virhe käsitellään tapauskohtaisesti. Luvut ovat suuntaa antavia.
- Moottori
- noin 250 000–300 000 km
- Vaihteisto, voimansiirto
- n. 200 000–250 000 km
- Turbo, pakokaasujärjestelmä (sis. Adblue)
- n. 200 000 km
- Sähkö- ja hybridijärjestelmä
- n. 200 000 km
- Polttoainejärjestelmä, turvalaitteet, startti, laturi, jäähdytysjärjestelmä ja ilmastoinnin kompressori
- 150 000–200 000 km
- Elektroniikka/sähkötekniikka
- 6-8 vuotta
Esimerkkejä elinkaarimallin vaikutuksesta käytännössä
1. Autolla ajettu 150 000 km, moottori hajoaa 3 kk kaupan jälkeen -> Autolähteen vastuulle kuuluva virhe. Moottorin oletetusta elinkaaresta on jäljellä 50 %, Autolähde maksaa korjauksesta 50 %.
2. Autolla ajettu 100 000 km, startti hajoaa 1 kk kaupan jälkeen -> Autolähteen vastuulle kuuluva virhe. Startin oletetusta elinkaaresta on jäljellä 35-40 %, Autolähde maksaa korjauksesta 35-40%.
3. Autolla ajettu 300 000 km, vaihteisto hajoaa kaupan jälkeen -> ei Autolähteen vastuulle kuuluvaa virhettä. Vaihteiston oletettu elinkaari on ylitetty.