Automyyjien hiljainen tieto Tesla Model 3:sta S:ään
Nyt puristetaan sähköautojen huippumyyjistä irti se tieto, jota ei julkisuudessa mainosteta.
- Käytetyt sähköautot, esim. Tesla Model 3 ja Model S.
- Mikä on oikea hinta? Mitä tapahtuu, kun akkutakuut loppuvat?
- Autolähde on myynyt Pirkanmaalla selvästi eniten Tesla-vaihtoautoja vuodessa (yli 50 kpl) – toimitukset pääosin Tampereelle ja Helsinkiin.
Miehet myynnin takana, Henri Mäkelä ja Janne Kulmala, ovat ajaneetkin Tesloilla pari vuotta. He tietävät, mikä tieto on sähköauton arvon kannalta tärkeää. Miehiä tenttaa toimittaja Sami Huhtala.
Tesla – mistä oikeasti on kyse?
Miksi ihmeessä vuoden ikäisen Tesla Model 3:n hinta on vain n. 1000 e pienempi kuin uuden?
Henri Mäkelä:
– Pääsyy on Teslan vaihtoautopolitiikka.
– Valmistaja ei nähdäkseni halua vaihtoautoja. Tesla Storet tarjoavat asiakkailta saamamme tiedon mukaan Teslan ostajalle hänen vanhasta vaihtoautostaan selvästi markkinatasoa alempaa vaihtohyvitystä.
– Lisäksi vähän käytettyjä Tesloja on saatavilla niukasti, ja niiden hinta on pysynyt korkeana, myös meille. Muuallakin Euroopassa hinnoittelu noudattaa samaa kaavaa.
– Esimerkiksi Saksasta tuotavat vähän käytetyt Teslat maksavat siellä yleisesti enemmän kuin ne ovat maksaneet saksalaiselle auton ostajalle uutena.
Miksi minun kannattaisi ostaa käytetty Tesla rahoituksellanne eikä uusi Teslaa?
Henri Mäkelä:
– Tässä tulee se järki – meiltä saa Tesla Storea paremman hyvityksen vaihtoautosta.
– Käytetyt Teslat ovat meillekin kalliita, mutta vaihtoautohyvityksellä ja järkevällä rahoituksella mahdollistetaan Teslan hankinta monelle ostajalle, jolla uuden Teslan osto jäisi liian ison välirahan takia tekemättä.
– Suurin osa meille vaihtoon tulevista autoista on myyntihinnaltaan 20 000 – 40 000 euron haarukassa.
– Me voimme hyvittää vaihdossa hyvästä 30 000 euron autosta noin 28 000 euroa. Ostaja saa tällä hetkellä meiltä näppituntumalta 5000 – 10 000 euroa paremman hinnan vaihtoautostaan.
– Se tarkoittaa, että tarvittava väliraha vähän käytettyyn Teslaan vaihdettaessa on todennäköisesti 5000 – 10 000 euroa pienempi meillä kuin uuteen Teslaan tarvittava väliraha Tesla Storessa.
– Lisäksi monessa meille tarjottavassa vaihtoautoista on vanhaa rahoitusosuutta jäljellä. Me voimme lunastaa sen ja tarjota uuden edullisen rahoituksen vaihto-Teslaan.
– Pidämme rahoituksen kokonaiskustannuksen tietoisesti markkinatasoa pienempänä. Suostumme myös aina keskustelemaan vaihtoauton arvosta.
– Jos sinulla ei ole vaihtoautoa, uuden Teslan hankinta Tesla Storesta saattaa olla järkevää.
– Meillä erona uuden Teslan tilaamiseen on myös se, että jonotusaikaa ei ole. Auton saa heti. Ainoa poikkeus on Auto Ruotsista -tuontipalvelumme, jossa auto valitaan ensin asiakkaan kanssa net-tarjonnasta ja tuodaan sitten Ruotsista Suomeen.
– Jos mietit vähän käytettynä ostetun Teslasi jälleenmyyntiarvoa esimerkiksi kolmen vuoden päästä, se ei todennäköisesti merkittävästi eroa vuotta uutena hankitun, kolme vuotta vanhan Teslan jälleenmyyntiarvosta, ainakaan meillä.
– Vuosimallia enemmän jälleenmyyntihintaan vaikuttaa ajettujen kilometrin määrä. Myös varustelutasolla on vaikutusta.
Voitko antaa hintaesimerkin...minulla on 30 000 euron auto - mitä maksaa, jos vaihdan sen käytettyyn Tesla Model 3:een?
Henri Mäkelä
– Tässä pari esimerkkitapausta, joiden hintatiedot ovat peräisin asiakkailtamme (ajankohta 10/2020).
– Emme tietenkään voi luvata, että olisimme aina edullisempi vaihtoehto.
Auton hankintahinta asiakkaalle
Käytetty 25 tkm ajettu Tesla (Autolähde) VS. uusi Tesla (Tesla Store):
Tesla Model 3, vm. 2019, ajettu 25 000 km: 63 870e | Uusi Tesla Model 3, vm. 2020 samat varusteet: 64 927e |
Hyvitykset asiakkaan vaihtoautoista ja maksettavaksi jäävä väliraja
Asiakkaan 1 vaihtoauto:
Tesla Model S 90D (2016, ajettu 60 tkm)
Autolähde Oy: 62 000 e (Väliraha: 1 870 e) | Tesla Store: 54 150 e (Väliraha: 10 777 e) |
Asiakkaan 2 vaihtoauto:
Mercedes C 350e AMG-Style (2017, ajettu 62 tkm)
Autolähde: 33 000 e (Väliraha: 30 870 e) | Tesla Store: 28 450 e (Väliraha: 36 477 e) |
Mitä tapahtuu käytettyjen Teslojen hinnoille, kun akkutakuut loppuvat?
Janne Kulmala:
– Kukaan ei tiedä varmasti. Tämä koskee kaikkia käytettyjä sähköautoja, kun akkutakuut päättyvät.
– Ensimmäisenä loppuvat ensi vuonna 2013-mallin Tesla Model S:ien akkutakuut.
– Silloin nähdään, kuinka markkina reagoi.
– Pari asiaa kannattaa muistaa. Akut ovat kestäneet keskimäärin hyvin. Vuoden 2019 lopulla uutisoitiin suomalaisesta taksikuskista, joka oli ajanut Teslallaan yli 600 000 kilometriä ennen akkujen vaihtoa. Maailmalta löytyy monia esimerkkejä suuremmistakin kilometrimääristä alkuperäisillä akuilla.
– En muista, että yhdestäkään myymästämme käytetystä Teslasta olisi tähän mennessä jouduttu vaihtamaan akkuja.
– Ei sovi myöskään unohtaa, että Teslan takana on erikoinen kaveri, Elon Musk. En yhtään yllättyisi, vaikka ensi vuonna paljastuisikin joku jokerikortti ratkaisuksi.
– Näitä voi vain arvailla. Voisiko se olla vaikka poikkeuksellisen halpa vaihtoakkupaketti Tesloihin, esimerkiksi jonkin tarvikeakkuvalmistajan toimesta?
– Mitä vain voi tapahtua. Kyse on miehestä, joka on asennuttanut mm. pierutyynyt Tesloihin.
– Etkö tiennyt? Totta se on, ensimmäisten vuosimallien jälkeen jokaisessa Teslassa on ollut mukana digitaalinen pierutyyny, jonka sijaintia voi vaihtaa eri istumapaikoille.
– Kyllä, sen saa myös pois päältä.
Toimittajan lisähuomautus:
Tyyliniekka-verkkolehden 20.9.2020 julkaistu artikkeli opas ennustaa seuraavasti:
”Vanhimpien suomalaisten Teslojen akkutakuu päättyy vuoden 2021 lopulla. En stressaisi tällaisenkaan auton ostamista, koska Teslan 85 akku rakentuu moduuleista, joita on helppo vaihtaa vaikka yksitellen. Akkuvika ei siten tarkoita tonnien rahareikää, vaan remontin hintalappu on lähempänä premiumauton jakopään vaihtoa.
Esimerkiksi Nissan Leafin kohdalla akkukorjaajia on jo useita, ja tyypillinen remontti maksaa Dala’s EV Repairin mukaan alle tonnin. Uskon myös Teslan korjaajia löytyvän eri puolilta Suomea – kunhan heille ensin löytyy jostain autoja, joissa ei enää ole takuuta!”
”Akun kapasiteetin luvataan säilyvän yli 70% tasolla – ja kokemusten perusteella näyttää siltä, että akku ei happane edes lähelle tätä tahtia.”
Onko Tesloissa enemmän tavanomaisia vikoja kuin muissa autoissa?
Henri Mäkelä:
– Vikoja on kokemustemme mukaan vähemmän kuin polttomoottoriautoissa.
– Vikojen kirjo on Tesloissa myös huomattavasti pienempi kuin polttomoottoriautoissa johtuen varmasti siitäkin, että sähkömoottorissa on selvästi polttomoottoria vähemmän osia, jotka voisivat rikkua.
– Joitakin Model S:ien ovien kahvoja on jouduttu vaihtamaan. Suomen talvi pakkasineen varmasti vaikuttaa tähän.
– Akkuja on vaihdettu tuntumani mukaan suunnilleen sama määrä prosentuaalisesti kuin moottoreita polttomoottoriautoihin.
– Joitakin ilmastointokompressorivikoja tulee mieleen, mutta niitä on samalla tavalla polttomoottoriautoissa.
– Muutaman vanhemman keskusnäytön kanssa on ollut ongelmia. Nämä oireet ovat useimmiten menneet ohi kuten tietokoneissa eli buuttaamalla kone.
– Käytettyyn Teslaan on mahdollista ottaa jopa 3 vuoden tai 60 000 km:n lisäturva, joka kattaa tällaiset viat.
– Kannattaa myös muistaa, että Tesla päivittää itse itsensä. Siksi vuoden 2015 Tesla voi olla teknologialtaan yhtä hyvä kuin vuoden 2020 malli.
– Teslan päivittykset voidaan tehdä etänä, usein ilmaiseksi.
– Sähkömoottori on useimmiten kestävämpi kuin polttomoottori, ja sehän on käytössä laajasti työkoneista juniin ja sisäkarting -autoihin.
– Autoissa sähkömoottorin tuloa on tähän saakka hidastanut se, että kyseessä on painava kulkuneuvo, jonka pitää liikkua ilman välilatauksia kohtuullisen pitkä matka.
Miksi ostajat eivät juuri valita Teslojen ”valuvioista” esim. maalivirheistä?
Janne Kulmala:
– Pitää paikkansa, varsinkin alkuvuosina saattoi olla asennusvirheitä tai kohdistusvirheitä. Esimerkiksi konepellin tai takaluukun kohdistuksissa saattoi olla heittoa niin, että kiinni laitettaessa jäi sentin rako luukun reunan ja rungon väliin.
– Teslahan on autonvalmistajana uusi, valmistushistoria alkoi 2010-luvulla.
– Maalauksen laatuvirheistä puhuttiin viimeksi Model 3:n ensimmäisissä tuotantoerissä.
– Luulen, että pääsyy tyytyväisyyteen on se, että Tesla on monin tavoin niin hyvä auto, että mahdolliset pienet virheet eivät juuri vaivaa.
– Tesla on 0missa segmenteissään myös järkevästi hinnoiteltu. Rahalla saa “todella paljon autoa”, käyttökulut ovat hyvin pienet ja takuu hyvä.
– Esimerkki takuusta: jos autoon ei tule vikaa, takuu säilyy, vaikka huollossa ei kävisi kertaakaan 8 vuoden takuuajan aikana (Model 3: takuu 8 v tai 192 000 km).
– Teslan ajomukavuus ja tekniset ratkaisut ovat kiehtovia. Myös toimintasäde on pitkä. Ja huoltotarve on pieni.
– Ja se teho. 70 000 maksava Tesla kiihtyy 0:sta 100:aan kilometriin tunnissa alle viidessä sekunnissa. Noin 100 000 euroa maksava Performance-versio on yhtä rivakka kuin Formula 1.
– Ei tällaista pakettia löydy polttomoottorisektorilta, eikä ole tähän mennessä löytynyt sähköautoistakaan.
Mitä mieltä Teslan varustelusta?
Janne Kulmala:
– Teslat ovat kattavasti varusteltuja. Kaikki tärkeä kuuluu perusversioon. Lisävarusteita on vähän verrattuna muihin merkkeihin.
– ”Täysin itsenäisesti ajava” Autopilot-versio on ainoa iso erillinen lisävaruste, hinta noin 7500 euroa.
– Se ei toimi Euroopassa vielä suunnitellusti, sillä täällä auto ei saa ajaa itsenäisesti yli 15 sekuntia.
Skenaario: ostan käytetyn Teslan, mutta haluan palata bensa-autoon myöhemmin? Onko myyntiarvo romahtanut?
Henri Mäkelä:
– Mikäli ostat meiltä käytetyn Teslan, mutta sähköauto ei olekaan sinun juttusi, saat hyvän vaihtoautohyvityksen myös Teslastasi, jos vaihdat sen toiseen autoon.
– Hyvä tarkoittaa normaalia markkinahintaa ja sitä, että otamme mielellämme myös vanhempia Tesloja myyntiin.
Saako alle 50 000 eurolla esim. käytetyn Tesla Model S:n?
Janne Kulmala:
– Kyllä.
– Lähinnä myynnissä on tuolla hinnalla ollut käytettyjä vuosien 2013-2015 Model S -Tesloja.
– Myös Model 3:a tulee lähiaikoina saamaan myös alle 50 000 eurolla (kommentin ajankohta: 3.11.2020).
Onnistuuko Teslan koeajo teillä?
Henri Mäkelä:
– Teslan koeajo onnistuu meillä käytännössä aina.
– Autoja on liikkeessä paljon, ja osa on aivan toisella puolella liikettä kuin ulko-ovi.
– Se ei ole koskaan koeajon este. Jos asiakas haluaa koeajaa auton, siirrämme vaikka 10 autoa tieltä pois, jotta asiakas pääsee saman tien koeajamaan häntä kiinnostavan auton.
Autokauppa – tästä puhutaan juuri nyt
Joulukuun 2020 puheenaihe: Sähköautojen latausviidakko – Suomen paras kartta?
Niitä on paljon. Operaattoreita, jotka tarjoavat maksullista latausta sähköautoilijoille.
Ja jokaisella on karttansa, siis applikaatio. Puutteellinen sellainen.
Ei ainakaan kattavaa tietoa, toimiiko myös kilpailijan pistoke.
Janne Kulmala – mistä ihmeestä löytyisi 1 hyvä kartta, jossa kaikki latauspisteet näkyisivät?
– Paras jonka minä olen löytänyt, on latauskartta.fi.
– Se on Tesla Owner Clubin eli käyttäjien ylläpitämä, kaikille julkinen kartta
– Se on osoittautunut käytössä hyväksi.
Onko siinä myös Lidl ja muut ilmaiset latauspisteet?
– Kyllä. En ole vielä löytänyt puutteita.
– Esim. Norjan perhereissulla se oli tosi kallisarvoinen.
– Kartan käyttäjät päivittävät aktiivisesti ajankohtaisia tietoja latauspisteiden toimivuudesta.
– Reissussa latureita riitti hyvin, ja pääasiassa ne toimivat hyvin, joku oli pois käytöstä huollon tai virheen vuoksi.
Tältä näyttää Latauskartta.fi-palvelu
Alla kuvauskaappaus 2.12. Moni pisteistä on keskittymä, jossa on monia latausasemia (esim. Helsinki 327 kpl, Tampere 72 kpl, Turku 63 kpl).
Latausasemia on Suomessa aivan Pohjois- ja Itä-Lappia lukuun ottamatta vähintään muutaman kymmenen kilometrin etäisyydellä toisistaan.
Ilmaisia latausasemia on rajatusti. Operaattoreita taas on paljon – Fortum, Prisman parkkihallien Plugit, eParking jne.
Ja jokaiseen pitäisi rekisteröityä – eli jokaisen sovellus pitäisi ladata, ja siihen yhdistää luottokorttitiedot – jos haluaa ladata aina siellä missä liikkuu.
Tämä appsien viidakko on hankala monelle. Onko tähän löytynyt ratkaisua?
– Muutama operaattori toimii sovelluksesta riippumattomasti, mutta mikäli verkostoa haluaa hyödyntää täysin, tarvitsee monta sovellusta.
– Useimmiten sähköautoilijakin liikkuu pääasiassa yhdellä alueella, ja silloin riittävät sillä alueella vaikuttavien operaattoreiden sovellukset.
– Ja onhan operaattoreilta saatavilla muovilätkät (tekniikkana esim. RFID-tunniste). Niiden saantikin edellyttää tietenkin rekisteröitymistä ja latausoikeuden avaamista.
– Esimerkiksi moni firma antaa sähköautojensa käyttäjille lätkänipun, vähän kuin ennen avainnipun. Tuollaisesta nipulla voi aina valita oikean operaattorin lätkän ja aloittaa latauksen.
– Toivottavasti joku keksii pian ratkaisun, jossa yhdellä appsilla voisi ladata kaikkien operaattorien latausasemilla.
Operaattorien hinta vaihtelee – onko helppoa vinkkiä, kuinka todellisen km-kustannuksen?
– Lataushinta on yksinkertaista laskea, kun tietää oman auton akun kapasiteetin kilowattitunteina. Todelliseen km-kustannukseen pääsee, jos tietää, moneenko kilometriin akku riittää omalla autolla ja omalla ajotavalla.
Esimerkki:
Volkswagen Passat GTE 2017 (plugin hybridi)
– Akun kapasiteetti 9,9 kWh, josta käytettävissä 8,7 kWh
– Lataushinta esim. 0,16 e/kWh*
Hinta tyhjästä täyteen ladattuna: 8,7 x 0,16 = n. 1,4 euroa
* Plugit Cloud Prisma (Tampere Lielahti), marraskuun puoliväli 2020
Hinta / 100 km:
Jos Passatin täydellä akulla pääsee 50 km (hinta em. 1,4 euroa), 100 kilometrin polttoainehinta on 2,8 euroa. Jos talvella pääseekin 30 kilometriä, hinta on silloin n. 4,6 euroa
Kotona yösähköllä lataaminen on edullinen vaihtoehto. Kaikkein halvimmalla pääsee tietenkin ilmaisessa latauspisteessä.
Käsi pystyyn – kuka sähköautoilijoista ei ole käynyt Lidlissä? Tai siis Lidlin latausasemalla…
P.S. Jos tiedät parempia karttoja tai latausvinkkejä, lähetä ihmeessä sähköpostia meille.
Marraskuun 2020 puheenaihe: Milloin sähköautojen akkujen hinnat laskevat?
Teslan Battery Day piirsi askelmerkkejä sähköautojen akkuteknologian kehitykseen 22.9.2020.
Keskeinen sanoma oli, että kehitys tulee laskemaan akkujen hintoja.
Teslan tavoite on moninkertaistaa akkujen tuotantonsa vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteena on laskea akkujen hintoja 50 % samassa ajassa.
Koska akku on sähköauton arvokkain osa, myös edullisempia autoja on luvassa. Tesla ennusti voivansa valmistaa 25 000 dollarin auton lähivuosina.
Akkuteknologian kehityksen ansiosta sen toimintasäde (range) olisi lisäksi todennäköisesti pidempi kuin nykyautoissa.
Akkujen kierrätys tehostuu – eroon koboltista?
Tesla alkaa myös kierrättää itse omat akkunsa, mikä on kaivostoiminnasta saatuja materiaaleja kustannustehokkaampi tapa hankkia materiaaleja uusiin akkuihin.
Battery Day sisälsi monia muitakin mielenkiitoisia visioita. Esimerkiksi akun katodeista on tarkoitus poistaa koboltti uusien pinnoitteiden avulla.
Yli puolet koboltista tulee tällä hetkellä Kongosta, jonka kaivoksia on kritisoitu aiheesta monista epäkohdista.
Jos haluat lukea lisää akkujen kehitysvisioista, Tekniikan Maailma avasi Teslan Battery Dayn antia selkeässä jutussaan 26.9.2020.
Edullisia akkukorjaamoita tulossa – entä tarvikeakkuja?
Jos omistat tällä hetkellä sähköauton tai pistokehybridin, mikä on hyötysi akkujen kehityksestä?
Akkukorjaamoiden markkinat odottavat vielä tuloaan, sillä sähköautojen pitkät akkutakuut ovat toistaiseksi korvanneet viat.
Tyyliniekka lehti sivusi laajassa Tesla-artikkelissaan Euroopan tilannetta ja ennusti kehityksen vaikutuksia:
” Akkuvika ei tarkoita tonnien rahareikää, vaan remontin hintalappu on lähempänä premiumauton jakopään vaihtoa. Esimerkiksi Nissan Leafin kohdalla akkukorjaajia on jo useita, ja tyypillinen remontti maksaa Dala’s EV Repairin mukaan alle tonnin.”
Akkukorjaamoiden määrän kasvanee tulevaisuudessa Suomessakin. Markkinoille lienee myös tulossa merkkiakkuja edullisempia tarvikeakkuja.
Jo nyt esimerkiksi Nissan Leafille on tarjolla Suomessakin käytettyjen, uusia akkuja selvästi edullisempien akkujen vaihtopalvelu, mikäli auton omistaja ei halua ostaa uutta merkkiakkua.
Sähköautot kehittyvät – onko plugin-hybridi kohta dinosaurus, jota kukaan ei osta?
Janne Kulmala:
– Varmaa vastausta tähänkään kysymykseen ei ole, mutta itse uskon, että pistokkeesta ladattavat hybridit pitävät ihan hyvin arvonsa, vaikka ala kehittyy koko ajan.
– Ne ovat erinomaisia ihmisille, jotka ajavat eniten lyhyitä matkoja esim. kaupunkialueilla.
– Lisäksi ne ovat tällä hetkellä edullisia. Hyvän käytetyn plugin-hybridin saa noin 20 000 eurolla.
– Meillä on myös talvella aivan eri olot kuin Keski-Euroopassa. Pitkillä välimatkoilla sähkömoottorin rinnalla oleva polttomoottori on oikein toimiva ratkaisu tällä hetkellä.
– Plugari on hyvä vaihtoehto ihmiselle, joka ajaa eniten lyhyitä pätkiä, mutta joskus harvemmin pitkiä välimatkoja. Käytettynä se on myös kustannustehokas ratkaisu, kunhan akkua muistaa ladata.
– Plugarin akulla pääsee pelkällä sähköllä useimmissa malleissa 40-60 kilometriä. Kotona se on helppo ladata tavallisesta pistokkeesta, jos on aikaa ja malttia antaa latautua muutama tunti, tai vaikka yösähköllä yön yli.
– Monissa paikoissa, esimerkiksi kaupassa käydessään, voi myös ladata akun ilmaiseksi kotiliittymää nopeammalla latauksella.
Pääpuheenaihe muuttui - enää ei kysytä "bensa vai diesel"
Henri Mäkelä:
– Suurin muutos autokaupan puheenaiheissa viimeisen vuoden aikana on se, että perinteinen bensa vai diesel -kysymys on jäänyt taustalle.
– Uusi aihe on: täyssähkö vai pistokehybridi?
Vinkit sähköauton ostajalle
Täyssähköauto vai pistokkeesta ladattava plugin-hybridi?
Janne Kulmala:
– Otetaan esimerkiksi melko tyypillinen suomalaisperhe.
– Toinen vanhemmista ajaa työnsä takia useita kertoja viikossa pitkiä matkoja pääteillä. Hänen valintansa on täyssähköauto, jos autoa on mahdollisuus ladata päivän aikana esimerkiksi töissä tai kotona, siis paikassa, jossa auto seisoo päivän tai yön ajan.
– Täyssähköauto on paljon ja pitkiä matkoja ajavalle kustannustehokas valinta jo muutaman vuoden käyttöajalle laskettuna.
– Toinen vanhemmista ajaa lyhyitä matkoja, pääosin kaupunkiajoa, ja vain harvakseltaan pitkää matkaa. Hänen valintansa on plugin-hybridi.
– Hyvän käytetyn ”plugarin” saa 20 000 – 25 000 eurolla, ja pelkällä sähköllä pääsee autosta riippuen 40-60 kilometrin matkan.
– Plugin-hybridi sopii hyvin myös henkilölle, jonka ajotarve vaihtelee. Ajettava matka on usein lyhyt, välillä pitkä, ja välillä tarpeena on esimerkiksi vetää peräkärryä.
Miksi sähköautosta kannattaisi maksaa polttomoottoriautoa enemmän?
Janne Kulmala:
– Sähköauto saa olla kalliimpi kuin polttomoottoriauto, koska polttoainekulut ovat pienet tai jopa ilmaiset, jos käyttää julkisia latauspisteitä.
– Usein sähköauto on halvempi, jos katsotaan kokonaiskustannuksia vaikka muutamankin vuoden aikajaksolla.
– Ajoneuvoveron alhaisuus ja huollon keskimäärin pienemmät kulut pudottavat sähköauton kokonaiskustannuksia.
– Käyttömukavuus on yksi syy, jonka takia moni sähköautoa kerran kokeillut ei enää vaihtaisi polttomoottoriautoon.
Sähköauton akun kesto talvella?
Henri Mäkelä:
– Talvi vaikuttaa siihen, kuinka pitkän ajomatkalle akussa riittää virtaa. Jos range on +15 asteen ilmalla 450 kilometriä, se voi olla -15 asteen pakkasella 300 kilometriä.
– Seisooko auto ulkona vai lämpimässä tallissa? Säilytyspaikan vaikutus rangeen voi olla kymmeniä kilometrejä.