Volkswagen- ja Audihuolto – yli 30 vuoden kokemus

Tiimillämme on yhteensä yli 30 vuoden kokemus Volkswagenien, Audien, SEATien ja Skodien huoltotöistä. Olemme työskennelleet pitkään eri merkkihuoltojen palveluksessa ja suorittaneet merkkiorganisaatioiden koulutukset. Se tarkoittaa sinulle etuja:

Meillä on erittäin vahva osaaminen myös monien muiden autojen huollosta.  Tampereen keskustasta on meille vain 12 minuutin ajomatka (Ylöjärvi ja Lielahti: 5 minuuttia)

Entä Volkswagenin ja Audin öljynvaihtoväli?

Kenties yleisin asiakkaidemme kysymys koskee VW-konsernin ohjeistamaa harvaa öljynvaihtoväliä. Kuinka usein öljynvaihto olisi järkevä tehdä? Riittääkö kaikissa tapauksissa, että vaihto tehdään 30 000 kilometrin välein?

Huoltoesimiehemme Riku Hietikon vastaus:

”Kylmäkäynnistysten määrä ratkaisee. Jos autolla ajetaan paljon ja pitkiä matkoja, 30 000 öljynvaihtoväli riittää. Jos taas ajetaan vähän ja lyhyitä matkoja, kylmäkäynnistyksiä tulee kilometrimäärään verrattuna paljon ja öljynvaihto kannattaa tehdä ennen 30 000 kilometrin täyttymistä.
Perussuositukseni on vaihtaa öljy vuoden välein, jos ajoa on vähän ja se koostuu pätkistä. Oikea vaihtoväli riippuu aina autosta ja sen käytöstä. Katsomme mielellämme auton tilanteen ja annamme suosituksen vaihtovälistä.”

Rikun huoltovinkit (jotta autosi ei turhaan hyydy pakkasilla)

Nämä vinkit toimivat myös muiden autojen kuin Audin ja Volkswagenin kohdalla.

Webasto ei toimi?
”Webasto ei yleensä käynnisty, jos bensaa on jäljellä alle neljännes tankin tilavuudesta. Suositeltavaa on myös ajaa vähintään sama aika kuin Webasto on ollut päällä, jotta akku kestää.”

Kauanko pitäisikään lohkolämmittää?
”Tämä ei ole tutkimuksen tulos, mutta kaksi tuntia. Itse lämmitän tuon ajan jo miinus viiden asteen pakkasella ja oikein kireillä keleillä hiukan kauemmin.”

Ohjekirja kieltää ”kaapelikäynnistyksen”. Entä käytännössä?
”Kannatan ohjekirjaa eli en suosittele kaapelikäynnistystä ilman ammattiosaamista. Syy on se, että lähes kaikkiin kaskoihin sisältyy hinaus. Vaihtoehtoisesti voit pyytää vakuutuksen kautta paikan päälle käynnistysapua vakuutuksen hyväksymällä tavalla annettuna.”

Miksi turbodieselit hyytyvät joskus kovilla pakkasilla? Miten sen voi estää?
Niissä vesi kertyy ahtojäähdyttimen putkistoon. Se koskee vanhojen lisäksi useimpia uusiakin turbodieseleitä. Silloin kone hyytyy ja pahimmillaan rikkuu. Ratkaisu on auton etusäleikköön asennettava viimasuoja. Hätätapauksessa pahvikin käy tilapäisratkaisuna.”

Varaa autollesi huolto